14 — «Gökleri, yeri yaratan, beslemeyip besleyen Allah’tan başka bir dost mu edinirim?» de. «Doğrusu ben ilk Müslüman olmakla emrolundum» de, asla ortak koşanlardan olma!
15 — «Ben Rabbıma karşı gelirsem, O büyük günün azabından elbette korkarım» de.
16 — O gün kim azabdan alıkonursa, şüphesiz ki Allah'ın rahmetine erişmiştir. Açık kurtuluş budur.
17 — Allah sana bir sıkıntı verirse, onu yine ancak Allah giderir. Sana bir iyilik verdiği takdirde başkası onu engelleyemez. O her şeye kadirdir.
18 — O, kullarının üstünde yegâne Mutasarrıftır, Hâkim’-dir, Haberdâr dır.
Bu dâva... Allah’dan başkasını dost edinmeme dâvası...
•Dost" kelimesinin bütün manalarıyla birlikte. Yani Allah’dan başka birisini Rab ve Mevlâ edinerek O’nun hâkimiyetine boyun eğmekle beliren kulluk vazifesinde onun dinine girmek ibadet ve amellerini O’na takdim etmek... Yardım dilemek ve itimad etmek için sadece O’na baş vurmak ve her halükârda O’na yönelmek...
işte bu dâva esas itibariyle doğrudan doğruya akide dâvasıdır. Bu dâvada ya kelimenin bütün manasıyla Allah’ın dostluğuna bağlanmak gerekir ki bunun bir adı da İslâm’dır. Yahut da Allah’dan başkalarını O’na eş koşarak ona bağlanmak ki bu doğrudan doğruya şirkdir ve bir gönülde şirk ile İslâm aslâ birleşemez.
İşte bu âyetlerde şu hakikat en kuvvetli ibarelerle ve en derin tesirlerle ortaya çıkmaktadır.
«Gökleri, yeri yaratan, beslenmeyip besleyen Allah’tan başka bir dost mu edinirim?» de. «Doğrusu ben ilk müslüman olmakla emrolundum» de, asla ortak koşanlardan olma!
Dostluğun kimin için olacağını ve olması gerektiğini belirliye-< ek esas ölçü kuvvetli ve derin fıtrat mantığıdır. Şayet gökleri ve veri yoktan var edip meydana getiren yaratana dostluk olmazsa kime olacaktır? Göklerde ve yerde bulunan her canlıya rızık ihsan eden ve kendisi yemeyen ve yemek ihtiyacını hissetmeyen Rezzakı hakikîye dostluk olmazsa kime olacaktır?
«Dc ki: Allah’dan başka bir dostmu edinirim?»...
Bunca sıfatlarına rağmen O’ndan başka birisini mi dost edlne yim? Hangi mantık kaidesi Allah’dan başka birisini dost edimin1 ye müsaade eder. Şayet dost edinilen kimseyi yardımı ve inayeti için dost ediyorsa gökleri ve yeri yaratan Allah’tır, göklerde ve yerde hâkimiyet O’nundur. Şayet dost edindiği kimseyi karnını d<» yurması ve rızkını vermesi için dost ediniyorsa göklerde ve yerde bulunan her canlıyı doyuran ve rızıklandıran Allah’dır. Şu halde hâkimiyet ve rızık sahibi olan Zatdan başkasına dostluk nenin n»M'’
Sonra... «De ki: Doğrusu ben ilk müslüman olmakla emrolıııı* dum. Ve asla ortak koşanlardan olma»... İslâm olmanın ve ortak koşanlardan olmamanın başlıca manası Allah’tan başkasını dnrd 1 edinmemektir. Hangi manada olursa olsun, Allah’dan başka aııı dost edinmek doğrudan doğruya şirktir. Ve hiçbir zaman için şh k İslâm olamaz...
Açık ve kesin bir dâva. Yumuşaklık ve müsamaha kabul eline yen bir konu. Ya ibadet ve yardım dilemek, itaat ve boyun eıinınlı, hüküm ve yönetim kaynağını almak konusunda tek başını» AIImIi'» teslim olmak bütün bu konularda yalnız başına Allah’ın hAkiııılye tini kabullenip ve Allah’dan başkasmı O’na ortak koşmak, Itirşeyi yaparken ve gönülden geçirirken ibadet ve nizamda orlıı kar/ olarak O’nun dostluğunu ve velayetini kabul etmek... Ya bu.. Kl tanı» miyle İslâm’ın kendisidir... Ya da bunun yanı sıra her hangi bir konuda Allah’dan başkasını ona eş koşmak... Ki bu da dogıudan doğruya şirktir ve bir gönülde İslâm ile şirkin birleşmesi imkân ha ricidir... Resulullah; bu reddiyeyi kendisini yumuşaklığa ve inlin» mahaya davet eden, getirdiği dinde kendi ilahlarına bir yer ayırır sa buna karşılık olarak kendilerinin de bu dine gireceklerini İleri süren müşriklerin yüzüne açıkça söylemekle emrolunmuşlııt Şa yet peygamber ülûhiyetin özellikleri olan bir takım konularda on lan kendi yerlerinde bırakırsa kendi büyükleri ve menfaatleri İle başbaşa terkederse bu dine gireceklerini söylüyorlardı... İleri siiı dükleri hususların başında da helâl ve haramlar konusunda arala rmda yaygın olan adetler hususu geliyordu. Şayet peygamber bun hıra karşı çıkmaktan vazgeçerse bunun mukabilinde onu kendileri ne reis yapacaklarını, dilediği kadar mal vereceklerini ve en gn
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder