İşte Musa peygamberin bu bölümde yüz yüze geldiği hadise İsrailoğullarının Mısır ’dan çıkarılışından ve kendisinin rehberliği ile Kızıl Denizi geçişinden sonra Fir’avn’ın dikta devrinden kalma ruhlarındaki zillet duygusunu, aşağılık kompleksini temizleme ameliyesi idi. Biz Kur’an’daki kıssanın gerisinde bu ruhları teker teker göreceğiz. Aşağılık duygusu ile hürriyet havasını nasıl karşıladıklarını, cahiliyetin bütün kötülükleri ile risalet müessesesine nasıl baktıklarını uzun zaman ruhlarında yer eden cehaleti, bozukluğu, sapkınlığı ve dönekliği Hz. Musa ’mn ne şekilde karşıladığını müşahede edeceğiz. Bunun yanı sıra M u -s a (A.S.)’m çırpındığı büyük harekette ne kadar yorulduğunu uzun müddet yerde süründürülmüş olan insanların fıtratlarının ne kadar ağırlaştığını, eskiden beri alıştığı ve daldığı çirkeften niçin kurtulmak istemediğini teker teker göreceğiz. İsrailoğulları bu süründükleri çirkefli hayatı normal ve âlâlade bir hayat olarak kabul etmiş ve bundan başka yaşama şeklinin olmayacağını sanmışlardı.
Biz, Musa (A.S.)’ın yorgunluğunun gerisinde her dâva / adamının döktüğü alın terini göreceğiz. Uzun müddet aşağılık bir hayat geçirmiş olan ruhlarla karşılaşan bir dâva adamının... Evet putların, diktatörlerin baskısı altında hayat geçiren ruhların... Bilhassa bu ruhlar dâva adamının çağırdığı inanç sistemini tanıyıp da sonra uzun müddet araya giren donukluk devresinde o tanıdığı inanç sisteminin canlılığı ve parlaklığı yok olmuşsa, ruhsuz bir şekle bürünmüşse o zaman bu dâva adamının ne kadar ter dökeceğini birer birer göreceğiz.
Bu gibi hallerde bir dâva adamının sarfedeceği gayret gerçekten sonsuz olacaktır. Bunun için de son derece sabırlı olmak mecburiyctindedir. Hem dönekliğe ve sapıklığa karşı sabredecek, hem de basitleşen insan fıtratına ve gülünç bir hal alan değer ölçülerine karşı... Ve her merhaleden sonra bu ruhlarda ansızın karşılaşılan dönekliğe ilk badirede meydana çıkan, patlayıveren cahiliyete yönelme arzusuna karşı sabretmesi gerekecektir...
Öyle sanıyorum ki Allah’ü Teâlâ’nın İsrailoğullarmın kıssasını bu derece tafsilâtlı olarak tekrar be tekrar İslâm ümmetine anlatışındaki hikmetin bir yanı bu olsa gerek. Daha önce de dediğimiz gibi maksad müslümanların bu tecrübeleri açıkça görmeleridir. Belki bu tecrübeler her nesilden gelen ve kendisini Allah davasına adamış insanlara bir azık, bir hazine ve bir stok olur...
BOZUK TABİATLI İNSANLAR
1BK — İsrailoğullarmın denizden geçmelerini sağladık l'tıla Kaiıiıldon tapan bir kavme rastladılar. «Ey Musa, onların tan ı ıları gibi bize de bir tanrı yap» dediler. Musa: «Si/. ııe kadın
da cahil bir kavimsiniz.»
139 — «Onların taptıkları putlar bâtıl, onların biitllıı yaptık lıırı boştur» dedi.
140 — «Sizi âlemlere üstün kılmış olan Allalı'dan lıa»|ka İtli tanrı mı arayayım?» dedi.
MI — Sizi kötü azâba sokan, kadınlarınızı sug bırakıp oğulla rını/.ı öldüren Fir’avn ailesinden kurtarmıştık. Bıı, ltahldni«lıı sbe musallat kıldığı büyük bir belâ idi.
Yedinci sahne bu... Hikâyenin akışı içerisinde İm¡dingillini • iıııı denizi geçtikten sonraki durumları canlandırılıyor Ve bıı salı nede biz gerçek insan fıtratına karşı gelmiş sapık bir mlllutln İm blıılı ile yüz yüze geliyoruz. Aslında bu sapıklık ve döneklik I imli oğullarının eski tarihlerinden akıp gelen bir durumdur Halbuki l',ir'nvn,ın ve erkânının hâkim olduğu cahiliyet düzeninden ve pul I»erostuk nizamından kurtulalı daha uzun zaman olmamışı ı Ve onları hem peygamberleri, hem de liderleri bulunan Hz. M ıı ■. m Alemlerin Rnbbi olan tek Allah adına kurtarmıştı. Nitekim <> Al İnli, düşmanlarım holûk etmiş, kendilerine Kızıl Denizi yıırınış ve karşı luırşıyn bulundukları korkunç vahşiyane azaptan kullarını lı Onlar Misi r’daki nizamdan ve onun putperest Inıuıeıudım
Biz, Musa (A.S.)’ın yorgunluğunun gerisinde her dâva / adamının döktüğü alın terini göreceğiz. Uzun müddet aşağılık bir hayat geçirmiş olan ruhlarla karşılaşan bir dâva adamının... Evet putların, diktatörlerin baskısı altında hayat geçiren ruhların... Bilhassa bu ruhlar dâva adamının çağırdığı inanç sistemini tanıyıp da sonra uzun müddet araya giren donukluk devresinde o tanıdığı inanç sisteminin canlılığı ve parlaklığı yok olmuşsa, ruhsuz bir şekle bürünmüşse o zaman bu dâva adamının ne kadar ter dökeceğini birer birer göreceğiz.
YanıtlaSilBu gibi hallerde bir dâva adamının sarfedeceği gayret gerçekten sonsuz olacaktır. Bunun için de son derece sabırlı olmak mecburiyctindedir. Hem dönekliğe ve sapıklığa karşı sabredecek, hem de basitleşen insan fıtratına ve gülünç bir hal alan değer ölçülerine karşı... Ve her merhaleden sonra bu ruhlarda ansızın karşılaşılan dönekliğe ilk badirede meydana çıkan, patlayıveren cahiliyete yönelme arzusuna karşı sabretmesi gerekecektir...
Öyle sanıyorum ki Allah’ü Teâlâ’nın İsrailoğullarmın kıssasını bu derece tafsilâtlı olarak tekrar be tekrar İslâm ümmetine anlatışındaki hikmetin bir yanı bu olsa gerek. Daha önce de dediğimiz gibi maksad müslümanların bu tecrübeleri açıkça görmeleridir. Belki bu tecrübeler her nesilden gelen ve kendisini Allah davasına adamış insanlara bir azık, bir hazine ve bir stok olur...
http://islamdevleti.info/kitaplar/Saglikli_Kalkinma/18.htm